Att uppfostra sitt barn – Om förberedelse och eftersnack

Idag hände det som aldrig har hänt tidigare i min karriär som mamma. Det var nämligen första gången som ett av mina barn ritade på väggen. Gry hade nappat en krita och stod och ritade på kalklitirväggen i vardagsrummet. *Dansande salsakvinna emoji* Jag var i köket och Lo ropade ”Mamma! Gry ritar på väggen!” Gry vände snabbt huvudet mot mig, och sen snabbt mot väggen och började rita ännu snabbare. Oj huhu. Länge har väggarna i vardagsrummet varit skonade, men not any more.

Där i den stunden så kom jag direkt att tänka på en grej jag såg en video om här om veckan. Om hur man inte ska uppfostra sina barn när man är arg och barnen är ledsna eller skriker. För i den stunden skulle jag ju lätt ha kunnat bli arg och försöka förklara åt Gry, med min arga röst, om hur fel det är att rita på väggen osv. Klart jag lyfte bort henne, och sa att man inte får rita på väggen. Men istället för att försöka ta mig ann att lära henne nått där, då hon var ledsen över det hon hade gjort, och skrek för att Lo tog kritan av henne, och jag då som var irriterad och arg, så tog jag snacket en timme senare istället, och det gick så mycket bättre och jag är helt säker på att hon tog emot det jag sa mycket bättre än vad hon skulle ha gjort där i stunden när hon var skamsen och jag var arg.

Vi tror att vi måste utbilda barnen i stunden, att det är där de ska få uppfostran – när barnet skriker, har gjort nått dumt eller inte kan behärska sig. Annars missar man liksom chansen. Men enligt Petra Lindgren-Krantz så stämmer det inte. Man lär sig innan och efter ett utbrott, genom förberedelse och eftersnack. Där i det snacket har vi och barnet tillgång till vår föreställningsförmåga. Vi kan leva oss in i, och prata om vad som hände och varför. Barnet kan berätta hur det upplevde det som hände osv. när allt är lugnt, mamma är lugn och inga tårar faller. Så när barnet skriker och ropar så kan man vara lite cool, man behöver inte ta i med hårdhandskarna där direkt, utan vänta en stund. Om vi ger det budskapet med stor kraft och styrka, då riskerar själva budskapet bli styrkan, och det man ville lära ut går förlorat.

Måla gärna kära barn, men helst bara på papper.. 

Bilder Rebecka Hägert 

/ Carro

Lämna en kommentar

avatar
  Följ  
Meddela om